Покупка нерухомого майна, податкові наслідки (Громадська організація)

Аудитори ТОВ «Аудиторська фірма «Главбух» консультують:

Прошу надати консультацію та роз’яснення щодо податків та можливих наслідків щодо оподаткування та звітності при отриманні благодійних внесків на рахунок Громадської Організації від фізичних осіб або юридичних осіб з США для купівлі в майбутньому нашою Громадською організацією нерухомого майна.
Орієнтовна сума внесків …… млн. грн. Перерахування коштів з США в долларах.

ВІДПОВІДЬ:

Для надання відповіді розглянемо далі відповідні закони, які регулюють благодійну діяльність в Україні.

Закон №5073-VI от 05.07.2012 (редакция от 06.10.2016)
"Про благодійну діяльність та благодійні організації"

Стаття 6. Благодiйна пожертва. Благодiйний грант
1. Благодiйною пожертвою визнається безоплатна передача благодiйником коштiв, iншого майна, майнових прав у власнiсть бенефiцiарiв для досягнення певних, наперед обумовлених цiлей благодiйної дiяльностi, вiдповiдно до цього Закону.
Договiр про благодiйну пожертву валютних цiнностей не пiдлягає обов'язковому нотарiальному посвiдченню.
2. Благодiйним грантом визнається цiльова допомога у формi валютних цiнностей, яка має бути використана бенефiцiаром протягом строку, визначеного благодiйником.
Суми валютних цiнностей благодiйного гранту, цiльове використання яких не вiдбулося протягом строку, визначеного благодiйником, пiдлягають поверненню благодiйнику як поворотна фiнансова допомога.
До благодiйних грантiв застосовуються положення про благодiйнi пожертви, якщо iнше не визначено законом.
3. Благодiйна пожертва, бенефiцiаром якої є благодiйна органiзацiя або iнша юридична особа, може надаватися з однiєю чи кiлькома вiдкладальними або скасувальними обставинами, якi не повиннi суперечити законам України або порушувати права третiх осiб.
4. Благодiйна пожертва може надаватися бенефецiарам, визначеним на конкурсних засадах благодiйником або уповноваженими ним особами. Умовами конкурсу можуть визначатися дiї, якi бенефiцiар має виконати на користь третiх осiб, крiм тих, якi пов'язанi з благодiйником.
5. Змiна цiлей та порядку використання благодiйної пожертви можлива за згодою благодiйника або його правонаступникiв, а також на пiдставi рiшення суду чи в iнших випадках, визначених законом або правочином благодiйника.
6. Благодiйник або уповноваженi ним особи мають право здiйснювати контроль за цiльовим використанням благодiйної пожертви, у тому числi на користь третiх осiб.
7. Благодiйники або їх правонаступники мають право у встановленому цим Законом порядку змiнити бенефiцiарiв благодiйної пожертви у разi порушення цiлей, строкiв та порядку використання такої пожертви або її частини.

З урахуванням вище приведених вимог ст. 6 Закону №5073-VI, аналізу наданого Договору про благодійний внесок від ____ грудня 2017 р. та Додаткової угоди до нього від ___ грудня 2017 р., (мета отримання/надання благодійного гранту – придбання нерухомості бенефіціаром) можливо зробити висновок, що передбачений Договором благодійний внесок буде здійснюватися у вигляді «Благодійного гранту».
У зв’язку з цим, Вам необхідно при здійснені операцій по даному Договору, враховувати вимоги п. 2 ст. 6 Закону №5073-VI.

Ст. 11 Закону № 5073-VI – п. 4. Благодiйнi органiзацiї мають право створювати вiдокремленi пiдроздiли, бути засновником та учасником iнших благодiйних органiзацiй, а також спiлок, асоцiацiй, iнших добровiльних об'єднань, здiйснювати спiльну благодiйну дiяльнiсть, а також мати iншi права згiдно iз законом.

Стаття 16. Закону №5073-VI Активи (доходи) благодiйних органiзацiй
1. Благодiйнi органiзацiї мають право власностi та iншi речовi права на кошти, цiннi папери, земельнi дiлянки, iнше нерухоме та рухоме майно, а також нематерiальнi активи, якщо iнше не встановлено законом або установчими документами.
2. Використання активiв (доходiв) та правочини благодiйних органiзацiй не повиннi суперечити актам законодавства та цiлям благодiйної дiяльностi.
3. Розмiр адмiнiстративних витрат благодiйної органiзацiї не може перевищувати 20 вiдсоткiв доходу цiєї органiзацiї у поточному роцi.

У відповідності з п. 5. ст. 131. ГКУ № 436 Благодiйна органiзацiя має право здiйснювати неприбуткову господарську дiяльнiсть, спрямовану на виконання її цiлей, визначених установчими документами. Здiйснення благодiйними органiзацiями дiяльностi у виглядi надання певних послуг (виконання робiт), що пiдлягають обов'язковiй сертифiкацiї або лiцензуванню, допускається пiсля такої сертифiкацiї або лiцензування в установленому законом порядку.

Згідно з ст. 14.1.36. ПКУ, господарська дiяльнiсть - дiяльнiсть особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалiзацiєю товарiв, виконанням робiт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу i проводиться такою особою самостiйно та/або через свої вiдокремленi пiдроздiли, а також через будь-яку iншу особу, що дiє на користь першої особи, зокрема за договорами комiсiї, доручення та агентськими договорами;

З вище наведених законодавчих актів можливо зробити висновок, що Ваша Громадська організація, яка здійснює благодійницьку діяльність у відповідності з Законом та Статутом організації, може придбавати нерухомість для використання її у власній діяльності згідно зі Статутом.

Далі розглянемо вимого ПКУ до громадських неприбуткових організацій:

ст. 14.1.121. неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї - неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї, якi не є платниками податку на прибуток пiдприємств вiдповiдно до пункту 133.4 статтi 133 цього Кодексу;
ст. 133.4. Не є платниками податку неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
ст. 133.4.1. Неприбутковим пiдприємством, установою та органiзацiєю є пiдприємство, установа та органiзацiя (далi - неприбуткова органiзацiя), що одночасно вiдповiдає таким вимогам:
- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює дiяльнiсть вiдповiдної неприбуткової органiзацiї;
- установчi документи якої (або установчi документи органiзацiї вищого рiвня, на пiдставi яких дiє неприбуткова органiзацiя вiдповiдно до закону) мiстять заборону розподiлу отриманих доходiв (прибуткiв) або їх частини серед засновникiв (учасникiв), членiв такої органiзацiї, працiвникiв (крiм оплати їхньої працi, нарахування єдиного соцiального внеску), членiв органiв управлiння та iнших пов'язаних з ними осiб. Для цiлей цього абзацу не вважається розподiлом отриманих доходiв (прибуткiв) фiнансування видаткiв, визначених пiдпунктом 133.4.2 цього пункту;
- установчi документи якої (або установчi документи органiзацiї вищого рiвня, на пiдставi яких дiє неприбуткова органiзацiя вiдповiдно до закону) передбачають передачу активiв однiй або кiльком неприбутковим органiзацiям вiдповiдного виду або зарахування до доходу бюджету у разi припинення юридичної особи (у результатi її лiквiдацiї, злиття, подiлу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоцiацiї об'єднань спiввласникiв багатоквартирних будинкiв;

З наведених статей ПКУ видно, що Статут Вашої громадської організації для отримання та збереження статусу «неприбуткової організації» повинна мати прописані у Статуті всі вимоги до організації згідно до ст. 133.4.1 ПКУ.

Тобто, для статусу неплатника податку на прибуток, придбання нерухомості повинно (отримання доходу від володіння нею) у кінцевому результаті слугувати здійсненню статутної діяльності.

Далі наведено Лист ДФСУ, у якому висловлюється подібна думка стосовно ведення господарської діяльності громадською організацією з метою забезпечення власної статутної діяльності.

ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
10.08.2015 N 16782/6/99-99-19-02-02-15
Щодо здiйснення неприбутковою органiзацiєю
пiдприємницької дiяльностi
Згiдно з положеннями ст. 1 Закону України вiд 22 березня 2012 року N 4572-VI "Про громадськi об'єднання" (далi - Закон N 4572) громадське об'єднання - це добровiльне об'єднання фiзичних осiб та/або юридичних осiб приватного права для здiйснення та захисту прав i свобод, задоволення суспiльних, зокрема економiчних, соцiальних, культурних, екологiчних та iнших iнтересiв.
За органiзацiйно-правовою формою громадське об'єднання утворюється як громадська органiзацiя або громадська спiлка.
Якщо засновниками та членами (учасниками) громадського об'єднання є фiзичнi особи, то таке громадське об'єднання вважається громадською органiзацiєю. У разi коли засновниками громадського об'єднання є юридичнi особи приватного права, членами (учасниками) можуть бути юридичнi особи приватного права та фiзичнi особи, то таке громадське об'єднання є громадською спiлкою.
Громадське об'єднання зi статусом юридичної особи є непiдприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.
Згiдно з п. 2 ч. 2 ст. 21 Закону N 4572 для здiйснення своєї мети (цiлей) громадське об'єднання має право здiйснювати вiдповiдно до закону пiдприємницьку дiяльнiсть безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об'єднання, або через створенi в порядку, передбаченому законом, юридичнi особи (товариства, пiдприємства), якщо така дiяльнiсть вiдповiдає метi (цiлям) громадського об'єднання та сприяє її досягненню.
Вiдповiдно до п. 1 ст. 24 Закону громадське об'єднання зi статусом юридичної особи для виконання статутної мети (цiлей) має право володiти, користуватися i розпоряджатися коштами та iншим майном, яке вiдповiдно до закону передане такому громадському об'єднанню його членами (учасниками) або державою, набуте як членськi внески, пожертвуване громадянами, пiдприємствами, установами та органiзацiями, набуте в результатi пiдприємницької дiяльностi такого об'єднання, пiдприємницької дiяльностi створених ним юридичних осiб (товариств, пiдприємств), а також майном, придбаним за рахунок власних коштiв, тимчасово наданим у користування (крiм розпорядження) чи на iнших пiдставах, не заборонених законом.
Одним iз принципiв дiяльностi громадських об'єднань є вiдсутнiсть майнового iнтересу: члени (учасники) громадського об'єднання не мають права на частку майна громадського об'єднання та не вiдповiдають за його зобов'язаннями. Доходи або майно (активи) громадського об'єднання не пiдлягають розподiлу мiж його членами (учасниками) i не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об'єднання, його посадових осiб (крiм оплати їх працi та вiдрахувань на соцiальнi заходи) (п. 6 ст. 3 Закону N 4572).
Тобто громадська органiзацiя має право вести пiдприємницьку дiяльнiсть та отримувати дохiд вiд неї. Проте такий дохiд не може бути розподiлений мiж засновниками та членами громадської органiзацiї i має бути спрямований виключно на досягнення мети громадської органiзацiї.
Отже, якщо непiдприємницька органiзацiя є громадським об'єднанням, утвореним з урахуванням вимог Закону N 4572, така органiзацiя може скористатися правом для отримання статусу неприбуткової органiзацiї вiдповiдно до положень пп. 133.1.1 п. 133.1 ст. 133 Податкового кодексу України (далi - Кодекс) за умови, що метою її дiяльностi не може бути одержання i розподiл прибутку серед засновникiв, членiв органiв управлiння, iнших пов'язаних з ними осiб, а також серед працiвникiв таких органiзацiй.
Пiдпунктом 133.1.1 п. 133.1 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток:
1) бюджетнi установи;
2) громадськi об'єднання, полiтичнi партiї, релiгiйнi, благодiйнi органiзацiї, пенсiйнi фонди, метою яких не може бути одержання i розподiл прибутку серед засновникiв, членiв органiв управлiння, iнших пов'язаних з ними осiб, а також серед працiвникiв таких органiзацiй.
З метою оподаткування центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, веде реєстр всiх установ та органiзацiй, якi зазначенi у пiдпунктах 1 та 2 цього пiдпункту.
Такi установи та органiзацiї не є платниками податку на прибуток лише пiсля їх внесення до Реєстру неприбуткових органiзацiй та установ контролюючими органами в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну податкову i митну полiтику.
Законом вiд 17.07.2015 р. N 652 встановлено, що Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй, включення та виключення неприбуткових пiдприємств, установ та органiзацiй з Реєстру визначає Кабiнет Мiнiстрiв України.
При цьому до затвердження Кабiнетом Мiнiстрiв України такого Порядку дiє Положення про Реєстр неприбуткових установ та органiзацiй, затверджене наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 24.01.2013 р. N 37.
Голова Р. Насiров

ТОВ «Аудиторська фірма «Главбух» 2018

Аудиторська перевірка, бухгалтерські послуги, аутсорсинг зарплати

  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №1
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №2
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №3
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №4
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №5
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №6
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №7
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №8