Складський облік та матеріальний звіт

Аудитори ТОВ «Аудиторська фірма «Главбух» консультують:
Діяльність нашої компанії: здача в оренду обладнання. Устаткування вводиться в експлуатацію 100% у першому місяці. Устаткування знаходиться за балансом - за це обладнання відповідає матеріальна особа. Це обладнання бере участь в отриманні прибутку, через передачу його контрагентам в оренду.
Повинне наше підприємство складати матеріальний звіт помісячно за весь період оренди устаткування. На підприємстві організовано оперативний облік, але в довільній формі. Все враховується в ручному режимі. За оренду є акти прийому передачі та акти прийому передачі (назад). Згідно якого нормативного документа, ми зобов'язані вести такий матеріальний Звіт, якщо ми не продавали це обладнання і не списували? Необхідно підприємству показувати рух обладнання в матеріальному звіті контрагентам, коли ми передаємо обладнання в оренду.

Згідно до Статті 64. ГКУ № 436 Органiзацiйна структура пiдприємства, де сказано:
1. Пiдприємство може складатися з виробничих структурних пiдроздiлiв (виробництв, цехiв, вiддiлень, дiльниць, бригад, бюро, лабораторiй тощо), а також функцiональних структурних пiдроздiлiв апарату управлiння (управлiнь, вiддiлiв, бюро, служб тощо).
2. Функцiї, права та обов'язки структурних пiдроздiлiв пiдприємства визначаються положеннями про них, якi затверджуються в порядку, визначеному статутом пiдприємства або iншими установчими документами.
3. Пiдприємство самостiйно визначає свою органiзацiйну структуру, встановлює чисельнiсть працiвникiв i штатний розпис.

На підставі наведеного п. 2 ст. 64 ГКУ, підприємство самостійно визначає порядок обліку на власному балансі обладнання , передачу його у оренду, та порядок звітності про рух такого обладнання.
Всі ці операції повинні відображатися на рахунках бухгалтерського обліку у відповідності з затвердженою на Підприємстві обліковою політикою та на підставі первинних документів, які відповідають вимогам ст. 9 Закону про бухгалтерський облік та фінансову звітність України (прибуткові накладні, акти вводу ОЗ-1, акти передачі/приймання у оренду) .
Підприємство, як було вказано вище, самостійно визначає порядок контролю та звітності матеріально відповідальних осіб за ввірені їм ТМЦ.

Згідно з вимогами ст. 75.1.2. ПКУ Документальною перевiркою вважається перевiрка, предметом якої є своєчаснiсть, достовiрнiсть, повнота нарахування та сплати усiх передбачених цим Кодексом податкiв та зборiв, а також дотримання валютного та iншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючi органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових вiдносин з працiвниками (найманими особами) та яка проводиться на пiдставi податкових декларацiй (розрахункiв), фiнансової, статистичної та iншої звiтностi, регiстрiв податкового та бухгалтерського облiку, ведення яких передбачено законом, первинних документiв, якi використовуються в бухгалтерському та податковому облiку i пов'язанi з нарахуванням i сплатою податкiв та зборiв, виконанням вимог iншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючi органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документiв та податкової iнформацiї, у тому числi за результатами перевiрок iнших платникiв податкiв.

Як видно з наведеної ст. 75.1.2. ПКУ, у ней наведено перелік документів у т.ч. первинних, на підставі яких органи ДФСУ здійснюють податкову перевірку, матеріальних звітів відповідальних осіб у цьому переліку не наведено.

У відповідності до вимог статті 85. ПКУ Надання платниками податкiв документiв
85.1. Забороняється витребування документiв вiд платника податкiв будь-якими посадовими (службовими) особами контролюючих органiв у випадках, не передбачених цим Кодексом.
85.2. Платник податкiв зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органiв у повному обсязi всi документи, що належать або пов'язанi з предметом перевiрки. Такий обов'язок виникає у платника податкiв пiсля початку перевiрки.

Згідно до статті 83. ПКУ, Матерiали, якi є пiдставами для висновкiв
пiд час проведення перевiрок, де сказано, що :
83.1. Для посадових осiб контролюючих органiв пiд час проведення перевiрок пiдставами для висновкiв є:
83.1.1. документи, визначенi цим Кодексом;
83.1.2. податкова iнформацiя;
Як видно, матеріальні звіти до вище наведених у ПКУ документів і податкової інформації не відносяться і як такими не згадуються.

Згідно до статті 11. Закону №877-V від 05.04.2007 "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" - Обов'язки суб'єкта господарювання
Суб'єкт господарювання пiд час здiйснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний:
допускати посадових осiб органу державного нагляду (контролю) до здiйснення заходiв державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здiйснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом;
виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства;
надавати документи, зразки продукцiї, пояснення в обсязi, який вiн вважає необхiдним, довiдки, вiдомостi, матерiали з питань, що виникають пiд час державного нагляду (контролю), вiдповiдно до закону;

Враховуючи вимоги ст. 14.1.138. ПКУ, де сказано, що основнi засоби - матерiальнi активи, у тому числi запаси корисних копалин наданих у користування дiлянок надр (крiм вартостi землi, незавершених капiтальних iнвестицiй, автомобiльних дорiг загального користування, бiблiотечних i архiвних фондiв, матерiальних активiв, вартiсть яких не перевищує 6000 гривень, невиробничих основних засобiв i нематерiальних активiв), що призначаються платником податку для використання у господарськiй дiяльностi платника податку, вартiсть яких перевищує 6000 гривень i поступово зменшується у зв'язку з фiзичним або моральним зносом та очiкуваний строк корисного використання (експлуатацiї) яких з дати введення в експлуатацiю становить понад один рiк (або операцiйний цикл, якщо вiн довший за рiк);

інші необоротні матеріальні активи – всі необоротні активи, які вартістю менше 6000 грн.

У відповідності з Інструкцією №291 ід 30.11.1999 "Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій" рахунок 11 "Iншi необоротнi матерiальнi активи" призначено для облiку та узагальнення iнформацiї про наявнiсть та рух iнших необоротних матерiальних активiв, якi не вiдображенi у складi об'єктiв облiку на рахунку 10 "Основнi засоби".

Облік основних засобів, у т.ч. і необоротних матеріальних активів може вестися на підприємстві згідно з рекомендаціями, які наведено далі, та з урахуванням власних потреб та особливостей:

МIНIСТЕРСТВО ФIНАНСIВ УКРАЇНИ
Наказ № 668 от 24.09.2014 "Про внесення змін до наказу Міненерговугілля від 19.08.2014 N 571"
НАКАЗ 30.09.2003 N 561 «Про затвердження Методичних рекомендацiй з бухгалтерського облiку основних засобiв».
Але цей документ МІНФІНУ не закон, а рекомендація, яку Підприємства виконувати не зобов’язані.

На підставі всього вище наведеного маємо можливість зробити висновок, що вимоги перевіряючого надати йому матеріальні звіти матеріально відповідальних осіб є перевищенням його службових обов’язків по витребуванню внутрішнього документу Підприємства, вимагання якого не передбачено ні податковим, ні іншим законодавством України.

ТОВ «Аудиторська фірма «Главбух» 2017
Аудиторська перевірка, бухгалтерські послуги, аутсорсинг зарплати

  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №1
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №2
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №3
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №4
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №5
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №6
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №7
  • - Аудиторская фирма «Главбух-аудит» №8