Використання води у господарських потребах по договору оренди
Аудитори ТОВ «Аудиторська фірма «Главбух» консультують:
Запит
Підприємство сплачує компенсацію за водопостачання орендодавцю згідно договору (на умовах договору вказано за використання води у господарських потребах). Орендар використовує воду у санітарно-гігієнічних та виробничих цілях одночасно.
Чи несе підприємство якісь податкові ризики використовуючи водні ресурси у виробничих цілях ? А також чи потрібно виконання інших додаткових умов, щоб не порушувати чинне законодавство (оформлення дозволів, звітування та інше).
Відповідь
Пунктом 255.1 статті 255 ПКУ встановлено, що платниками рентної плати за спеціальне використання води (далі – рентна плата) є водокористувачі - суб’єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних або інших водокористувачів (вторинні водокористувачі), та використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.
Рентна плата не справляється за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення (сукупності людей, які знаходяться на даній території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання, в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок), у тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та платників єдиного податку (п.п. 255.4.1 п. 255.4 ст.255 ПКУ).
Для цілей cт. 255 ПКУ під терміном «санітарно-гігієнічні потреби» слід розуміти використання води в туалетних, душових, ванних кімнатах і умивальниках та використання для утримання приміщень у належному санітарно-гігієнічному стані (п. 255.2 ст. 255 ПКУ).
Згідно зі ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.
Абзацом другим п.п. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 ПКУ визначено, що за обсяги води, переданої водокористувачем-постачальником іншим водокористувачам без укладення з останніми договору на поставку води, рентна плата обчислюється і сплачується таким водокористувачем-постачальником.
Із цього слідує, що орендарі, які використовують воду в орендованих приміщеннях, будуть платниками збору за спеціальне водокористування лише в тому разі, якщо вода поставляється їм за договором на постачання води. Якщо воду отримують без укладення такого договору, то платником цього збору виступає орендодавець, який уклав договір на постачання води, а не орендар. Це підтверджують і податківці в консультаціях.
Враховуючи вище наведене, у зв’язку з тим, що у Вашому договорі оренди (не у Договорі постачання води !!!!) з орендодавцем, скоріше за все, прописані умови компенсації Вами йому використаної води у т.ч. і для виробничих потреб, Ви не є відповідним водокористувачем водних ресурсів у розумінні ПКУ.
Суб’єкт господарювання, який при здійсненні господарської діяльності використовує воду для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, має дозвіл на спеціальне водокористування (договір на поставку води з водокористувачем-постачальником води) та надає в оренду власне приміщення (нежитлове або житлове) іншому суб’єкту господарювання, не є платником рентної плати, якщо орендар також використовує воду для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб.
При цьому суб’єкт господарювання - орендар приміщення, який використовує воду для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, не є платником рентної плати.
Враховуючи вищезазначене, при наявності договору на надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, власник приміщення та орендар не є платниками рентної плати за спеціальне використання води, оскільки використовують воду для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб.
Слід враховувати, що з урахуванням норм п. 49.2 ст. 49 ПКУ, наявність дозволу на спеціальне водокористування (або договору на поставку води) із встановленими в них лімітами (обсягами) використання води, що підлягають відображенню в податковій декларації звітного (податкового) періоду, визначає обов’язок суб’єкта господарювання, який здійснює використання води виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб власних або населення, подавати податкову декларацію з рентної плати. Такі суб’єкти господарювання в декларації податкові зобов’язання не визначають, а відображають встановлені в дозволі на спеціальне водокористування ліміти використання води (обсяги використання води встановлені в договорі на поставку води).
Слід також враховувати що для того щоб орендар став платником збору за спеціального водокористування, з постачальником води (наприклад, орендодавцем) має бути укладений саме Договір на постачання води. Договір оренди, в якому міститься лише згадка про компенсацію вартості комунальних послуг (у тому числі збору за спеціального водокористування), не можна вважати договором на постачання води.
Згідно з договором оренди надаються послуги з оренди майна, а не поставляється вода. Тому якщо Ви маєте лише орендний договір, то Ви не повинні сплачувати збір. За обсяги води, використані Вами орендарем, за водозбір сплатить орендодавець.
Стосовно дозволів для орендаря:
Лист Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 15.03.11 р. № 5515/16/10-11-МП «Про надання роз'яснення щодо збору за спеціальне використання води»
Витяг із листа Мінприроди:
«……….. дозвіл на спеціальне водокористування оформлює лише первинний водокористувач. Для вторинних водокористувачів дозволом на спеціальне водокористування є встановлений у дозволі первинного водокористувача ліміт використання води та відведення стічних вод абонентами і договір між ними.
Окремим документом дозвіл на спеціальне водокористування для вторинних водокористувачів не оформлюється.
Отже, збір за спеціальне використання води вторинним водокористувачем обчислюється виходячи з фактичних обсягів використаної води, встановлених у дозволі первинного водокористувача лімітів, ставок збору та коефіцієнтів».
Таким чином для вторинних водокористувачів/для Вас дозволом на спеціальне водокористування є/може бути:
— установлений у дозволі первинного водокористувача ліміт;
— договір на постачання води (бажано прописати річний ліміт).
При цьому слід звернути увагу, що вторинний водокористувач не отримає окремого дозволу на використання води, а тому, на думку Мінприроди, він повинен орієнтуватись на ліміт,
установлений первинному водокористувачу .
Тому, про можливе понадлімітне використання води і сплату збору у п'ятикратному розмірі вторинним водокористувачем/Вами можна говорити лише в тому випадку, коли він перевищить ліміт, установлений для первинного водокористувача.
Такий підхід є цілком справедливим, адже навіть якщо у договорі між первинним і вторинним водокористувачами обумовлено обсяг води, яка може бути використана вторинним водокористувачем, такий обсяг не є «лімітом» у розумінні ПКУ.
Бажано Вам, як вторинному водокористувачеві перестрахуватися і вказати обсяг води, яка може бути використана вторинним водокористувачем Вами у договорі на постачання води і орієнтуватися саме на цей обсяг, як на ліміт, при розрахунку збору за спеціальне водокористування.
З урахуванням всього вище наведеного, вразі укладення Договору на постачання води з орендодавцем, Вам при використання води у виробничих потребах разом з використанням води для питних і інших санітарно-гігієнічних потреб, слід керуватися наступними нормами ПКУ:
Ст. 255.11. Порядок нарахування податкових зобов'язань з рентної плати за спеціальне використання води
Ст. 255.11.1. Водокористувачі самостійно обчислюють рентну плату за спеціальне використання води та за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики і рибництва щокварталу наростаючим підсумком з початку року, а за спеціальне використання води для потреб водного транспорту - починаючи з першого півріччя поточного року, у якому було здійснено таке використання.
Ст. 255.11.2. Рентна плата обчислюється виходячи з фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої) водних об'єктів, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування, лімітів використання води, ставок рентної плати та коефіцієнтів.
Ст. 255.11.3. Водокористувачі, які використовують воду із змішаного джерела, обчислюють рентну плату, враховуючи обсяги води в тому співвідношенні, у якому формується таке змішане джерело, що зазначається в дозволах та договорах на поставку води ставок рентної плати та коефіцієнтів.
Ст. 255.11.19. Платники рентної плати подають одночасно з податковими деклараціями контролюючим органам копії дозволу на спеціальне водокористування, договору на поставку води та статистичної звітності про використання води.
Ст. 255.11.20. У межах встановленого в дозволі на спеціальне водокористування ліміту використання води рентна плата включається до складу витрат, а за понадлімітне використання справляється з прибутку, що залишається у розпорядженні водокористувача після оподаткування.
Рентна плата за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики і водного транспорту повністю включається до складу витрат.
Ст. 255.12. Порядок подання декларації, строки сплати, відповідальність платників рентної плати та контроль за її справлянням визначено статтями 257 і 258 цього Кодексу (звітний період – квартал наростаючим до кінця року).
ТОВ «Аудиторська фірма «Главбух»
Носов В.Г.
2024
Аудиторська перевірка, бухгалтерські послуги, аутсорсинг зарплати
Коллеги, если Вам понравился наш материал, поделитесь им в своих сетях и нажмите пожалуйста кнопку Фейсбук мне нравиться ! Заранее Спасибо!